Beijing och Shanghai

1-2 oktober satt & låg jag på tåget från UB till Beijing. En massa pappersexcercis vid gränsen såklart men det var man intränad på vid det här laget. Letade upp mitt hostel som ligger på gångavstånd från himmelska fridens torg (tiananmen square). Förutom en del uteliv, som var välkommet =), så tog jag en tur till kinesiska muren, besökte kejsarens gamla sommarpalats, torget och förbjudna staden. Passade även på att se lite tennis; Söderling spelade som bekant (?) i China open i Beijing. Hela Beijing var för övrigt i totalt kaos under den vecka jag var där. Vistelsen sammanföll nämligen med folkrepublikens 60-årsfirande som hade sitt epicentrum i Beijing. Proppfullt med människor överallt, hela tiden.

Efter en vecka förföljde jag Söderling till Shanghai, kan man säga. Han spelade även i Shanghai masters. I Shanghai bor ca 20 miljoner människor men att komma dit kändes som rena avslappningen efter Beijing. Vad gör man i Shanghai? Tja, säkert massa spännande saker. Jag vistades mestadels i de mer moderna och nybyggda områdena. Det kändes lockande eftersom jag inte sett så mycket sådant tidigare i Kina. Bl.a. var jag längst upp i världens näst högsta tillika Kinas högsta byggnad (vet du vilken?). Men besökte även ‘gamla stan’ med det berömda tehuset som vi provade på.

Imorgon tar jag tåget till Yichang för att fortsätta med en tredagarskryssning på Yangtzefloden till Chongqing. Därefter tänkte jag dra mig söderut mot Laos eller Vietnam. Om det är ‘enkelt’ att passera gränsen till Laos åker jag nog dit först, i vilket fall har jag visum till Vietnam. Så de närmaste dagarna kommer jag inte ha så mycket internet. Men vem behöver det på en flodkryssning!

Nätet är f.ö. så långsamt just nu att jag får återkomma med bilder vid ett senare tillfälle.

Edit: Nätet är åter normalt men wordpress har problem med uppladdning. Nåväl, några bilder kom upp iallafall. Skriver detta på ett hotell utanför Yichang, nära ‘de tre ravinernas damm’ (three gorges dam).  Ha det bra, vänner!

Muren och vår guide

Muren

Sommarpalatset, Beijing

 

8 svar to “Beijing och Shanghai”

  1. Maria Says:

    Kul me flodkryssning 😀

  2. Emy norman Says:

    hej joel, skulle bara saga att jag har last 🙂 fortsatt att ta hand om dig oh ha roligt!

    Tanker pa dig
    kram emy

  3. Dan Says:

    Hey Joel,

    Sounds like you are having an awesome time!

    I love the picture of the eagle – is that a golden eagle or an imperial eagle.

    I would say have a fantastic time, but I know you already are!

    All the best

    Dan

  4. Maria Says:

    Vilka bilder. Vad du upplever 😀 Hur var det med utelivet då? Kram

  5. Emy Says:

    Hej igen joel. Hoppas att du har det bra i kina. vart nast? vietnam?

  6. Steffo Says:

    Skönt att höra av dig Joel! Låter som man skulle göra en likadan resa själv nån gång. Är dock inte avundsjuk på logi-alternativen som du beskriver…

  7. asienftw Says:

    Tjenare 🙂 Maria, utelivet i Beijing, jodå det gick inte av för hackor. Kineserna kanske var extra speedade den veckan iom 60-årsfirandet. Emy: japp, är i Hanoi nu =) Dan: no idea. It looked like a typical eagle.
    Steffo: man får ta det goda… osv. Fördelen med hostel är att man möter en massa spännande folk. Men ska man stanna längre någonstans kanske man väljer annat boende =)

  8. Annchen Says:

    Bilden på sommarpalatset var fantastiskt tjusig!

Kommentera

