Sista dagarna i Kina

20 oktober tog jag nattåget från Shanghai till Yichang, s.k. ‘hardsleeper’. Tänk er en stor kupé med 3×2 sängar på höjden. Och tänk sedan bort dörren och väggen; där har ni ett populärt sätt att resa i Kina. Men inte riktigt min grej. Jag låg nära svängdörren ut från vagnen, så med all trafik av folk + härliga odören från toaletten alldeles utanför så blev det inte mycket sömn. Icke förvånande blev nästa tåg softsleeper. Och sedan tröttnade jag lite på kinesiska tåg i allmänhet och flög till Hanoi 🙂

Innan det kryssade jag Yangtze-floden några dagar. Jag hamnade på en ganska billig variant med vad som visade sig vara en liten & sunkig båt. Men naturen runt omkring var såklart storslagen. I slutdestinationen Chongqing (uttalat ~tjongtjing…) stannade jag två nätter. Chongqing brukar ibland kallas världens största stad med 30 milj invånare, men tydligen menar man då ‘kommunen’. Det bebyggda stadsområdet Chongqing har 5+ milj invånare. Konstant vit dimma och smog döljer solen men staden har ändå viss charm. (K)Lurig arkitektur och roliga marknader däremellan fanns det gott om.

Men den generella känslan var nu ändå att det var dags att lämna Kina. Efter softsleeper till Guangzhou hoppade jag på ett plan till Hanoi! Där jag befinner mig nu, på ett högklassiskt hostel strax utanför stadsdelen ‘old town’. Jag har visum för en månad och tänker nu inleda fas 2 i denna resa. Slappna av, hänga med sköna människor, leta upp STRANDEN och PALMERNA, lyxa till det lite helt enkelt! Jag verkar f.ö. ha nått en trevlig gränspunkt: när jag kom till Hanoi igår mitt i natten var det 24° ute 😀  Nu finns inte kyla längre, och allt är bara gôtt m0s. Prisa gud, här kommer värmeåterbäringen!

Bland de större planerna framöver finns ett flerdagarsbesök i Halong Bay. Sägs vara fint där. Men först ska jag koppla av några dagar i Hanoi. En kall öl i tropiskt klimat ska jag nog överleva! 🙂

Några bilder från södra Kina:

Yichang, nära den stora dammen

Yangtze-floden

Solnedgång

7 svar to “Sista dagarna i Kina”

  1. Calle Says:

    Hej mannen! Skönt att veta att du mår bra. Man blir väldigt sugen på att resa när man läser dina framtåg! När får man se dig igen i Sverige? Jag har tagit vinylerna från mr Kay, men ej några pengar. Han ville ha två st.
    Njut av värmen lite åt mig också hihi.
    ps. JAG HAR KÖPT MAC NU! Ds.
    Mvh Calle

  2. Emy Says:

    Hej joel, lät spännnande med tågen. härligt med varmen, här är det minusgrader nu hehe. fortsatt att ha så bra. njut av stranden!!!!! kram emy

  3. Per Says:

    Hej Joel!

    Här i Sverige har hösten tagit ett allt fastare grepp om oss. Första snön kommer när som helst. All annan dårskap kan du ju läsa om i tidningen.

    Kul att läsa om dina upptåg och att du har det bra.

  4. asienftw Says:

    Calle din j-l så du har skaffat MAC nu! Blev det Macbook, eller Mac pro? 🙂 Hoppas du gillar den, jag saknar min…
    Kul med snö, jag får bekanta mig med den om några månader!

  5. Mal K Says:

    Du börjar slappa när alla börjar stressa. Paniken till tentorna i december närmar sig med stormsteg och jag som precis hoppat in på en kurs, mycket dumt men mycket spännande (astrofysik).
    Glöm inte bort att besöka klubbarna turistområdena nu!

  6. Maria Says:

    Vilka bilder, skojar du?! Shit. Ja det är du värd nu, lite lyxliv i solen 🙂 Härligt!

  7. Kristina Says:

    Åååååååååååååååååååååååååååååååååh!!!!! *avis*

Kommentera

